fredag 23 december 2016

Allt faller på plats

Jag går hem under den klaraste stjärnhimmel jag sett på länge. Hela Vintergatan är så tydlig just ikväll. Mina andetag blir till ånga men jag fryser inte. Det är två kilometer hem och jag stannar flera gånger efter vägen och bara tittar upp. Så många gånger jag önskat att jag hade en stjärnkikare… Karlavagnen hittar jag direkt, som vanligt. Oftast brukar jag titta tills jag ser ett stjärnfall, men jag ser inget den här gången, utan bara en satellit som rör sig målmedvetet i sin bana. Jag är trött men stjärnhimlen gör mig stark. Oavsett vart jag än är på jorden är jag fortfarande under samma himmel, andas samma luft, ser samma sol.
  Nästa morgon på väg till jobbet ser jag ett stjärnfall på himlen precis framför bilen. En stund senare får jag reda på att han som är precis som mig, han med samma ångest, samma humor, samma mål och framtidsdrömmar, till och med samma godissmak, såg samma stjärnfall vid samma tidpunkt fast på en annan plats. För ett och ett halvt år sedan var det en kvinna som sa till mig att jag skulle träffa den här mannen. Jag kunde inte tro henne, jag ville inte tro henne, för han skulle vara så mycket äldre än mig och jag skulle vara i närmre ålder med hans barn än med honom själv. Hon sa ”Ålder är bara en siffra, störst av allt är kärleken”. Hon hade rätt. Vi möttes och det är någonting med honom. Som han säger, ”Vi är så kompatibla med varandra”. Tittar jag i hans ögon ser jag vad han tänker, jag ser hans själ. 
     Om 44 dagar åker jag till andra sidan jorden och jag är så jävla glad över det, men samtidigt så rädd över att behöva säga hej då. Så rädd att jag inte ens vågar tänka tanken. Den här hösten är det två personer som räddat mig på jobbet, och det är Eleonor och det är Fredrik. Jag förstår nu att det var meningen att jag skulle lära känna dom två. Alla vägar ledde hit, även om jag inte kunde tro det när jag väl var mitt uppe i det. Att jag gjorde slut, träffade M och blev ihop, flyttade till Karlskoga, började på samma jobb som E & F.
   Allting faller på plats, livet faller på plats. Jag vet inte vart det för mig, men jag är lugn inför det som komma skall.


  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Gör mig glad här